Rabu, Julai 14, 2004

Layan perasaaan..
Dendangan lagu "Setulus Doa" oleh Hijjaz terngiang2 dalam benakku..syahdu betul lagu tu..kalo aku nak layan blues,aku suka dengar nasyid2 nada sentimental gini..di samping aku menyedarkan diriku yg jauh terleka dr mengingati Allah.Sesedih2 jiwa ini lg sedih andai jauh dr rahmat Allah..sememangnya aku bkn org falsafah yg pandai berkias dlm membicarakan maksud..bukan jua sang puisi yg pandai bermain kata..bukan juga sang penulis yg bisa menukil rasa..aku hanyalah aku..seorg insan yg ingin meluahkan rasa di atas lakaran maya ini dengan hanya menaip di atas keyboard ini..aku xkisah andai org mengetawakan bahasaku..sememangnya aku akui aku bkn dilahirkan sbg seorg ahli debat,public speaker dan seumpama dengannya...kerana itu bkn kelebihanku..yg pasti kutahu apa yg kumiliki yg mungkin ada pd org lain dan mungkin jua tiada..yg pastinya kullu insan punya kelebihan dan kekurangan dlm diri masing2..cume kita yg perlu terokainya..kalo xsilap aku pujangga islam,Iqbal pernah berkata:"Dalam diri manusia itu ade sebutir atom..atom itulah semangatnya yang akan meletup bila2 masa shj"...arakian itu,jgnlah menghina diri,menyesal dgn apa yg terjadi kerna kita punye keuatan yg tidak kita ketahui selagi kita masih duduk dan tidak bangun semula di tempat yg sama..

arghhh mulala merepek tu..sejak akhir2 ini kesibukan menjerut 'privacy' ku sbg seorg remaja..kalo dulu aku bebas nak pi mana2(pi mkn2 dgn kwn2...jln2 cari makan)..skrg,aku byk menghabiskan diri dgn kerja2 yg semakin hari semakin xberkurgn..andai dulu aku boleh buat sesuka hatiku;menyakat org,melayan blues,melihat panorama,membaca akhbar,mencari bahan2 isu semasa..namun kini aku lebih terikat dgn suasana..perkara yg aku plg xsuka dr sekolah lg..MEETING..agaknya boleh kukira suku hidupku sejak masuk ke kampus ini dipenuhi dgn istilah itu..xpun dikenali sbg Liqo' masa aku kat NP..kalo time sekolah dulu bile meeting je..aku & kengkawan sekepala buat projek;xsms pakai kertas pun kami duk tido kat belakang..hehe teruk betul laku sedangkan antara org penting dlm meeting tu..ntahla bgku kdg2 kita ni byk meeting,tindakannya kurg..tp xkunafikan musyawarah itu penting cume kelemahan kita yg menyebabkan musyawarah itu menjadi meleret2..hahaha..hobi aku la tu meleret2..

khulasahnya,bilamana kita semakin dewasa,hidup ini akan bertambahnya amanah,responsibility,tadhiyyah..aku xpernah menyesal melalui semuanya ini...kerna ku tahu Allah jua yg Maha Mengetahui...dr kecil hingga kini kuserahkan pdNya....sumenya ini mematangkan diriku walaupun aku lebih suka jd kanak2..hehe..hidup penuh mehnah dan tribulasi adalah resam hidup bg seorg yg bergelar da'ie di bumi Allah ini..layakkah aku bergelar seorg da'ie?kutahu diriku bknlah sebaik org lain,namun demi agamaku kuharap Allah menjadikan aku di kalangan para mujahidah yg berjuang fi sabilillah..kalau dulu aku mengimpikan sbg seorg sufi sprt rabi'atul adawiyah,seorg faqih sprt saidatina 'aisyah,seorg dermawan sprt khadijah..kini,kuharapkan roh islamiyyah di jiwa mereka2 kekasih Allah ini meresap ke dlm jiwaku dan bergabung menjadi satu..amiin ya Allah..walaupun kutahu aku masih jauh dlm kembara hidup ini yg tidak berkesudahan...sejauh manakah langkahku ini mampu kuteruskan?...andai aku tersesat jalan,kuharap ada penunjuk di persimpangan...andai aku kehilangan kwn,kuharap ada yg sudi menemankan hingga ke akhir perjalanan...

doakan aku tidak berundur ke belakang..antara SYAHID atau MENANG...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks