Ahad, Januari 17, 2010

Dakwah Pemain Bola


Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.
(Surah Al-Baqarah : 208)

Di sebuah sekolah di pinggir bandar...di dalam kelas tingkatan empat

Guru/Muallimah : Naim, apa cita-cita enta?
Naim : Pemain bola
Muallimah : Boleh tapi mesti jadi pemain bola yang profesional dan bertaqwa
Teringat bekas anak muridku yang memang 'kaki bola'. Aku tidak berniat untuk mematahkan semangatnya atau menolak impiannya kerana setiap orang mempunyai kelebihan dan cita-cita masing-masing. Walau bagaimanapun untuk menjadi apa pun, perlulah ditetapkan matlamat sebagai seorang profesional yang bertaqwa, baru kita akan menjadi 'lain daripada yang lain'...

Apa yang menarik perhatianku baru-baru ini mengenai kisah seorang jurulatih bola sepak Mesir, Hassan Shehata yang hanya mahukan pemain yang mematuhi ajaran Islam dan pemilihan pasukan akan dibuat berdasarkan keimanan dan kemahiran. Kesemua pemain pasukan Mesir yang akan mempertahankan kejuaraan pada Kejohanan Piala Kebangsaan Afrika di Angola adalah beragama Islam. (sumber : Utusan Malaysia, 16 Januari 2010)

Selama bertahun-tahun atlet negara tersebut menunjukkan ketaqwaan mereka di hadapan peminat-peminat dan media dengan bersujud sebagai tanda syukur apabila menjaringkan gol atau memenangi sesuatu kejohanan serta menunaikan solat sebelum sesuatu perlawanan. Menurut Hassan, kemahiran sahaja tidak menjamin seseorang itu dipilih menyertai skuad kebangsaan. Menurutnya lagi, 'kewarakan' adalah kategori utama dalam pemilihan. Tanpanya, seseorang pemain itu tidak akan dipilih walaupun berpotensi tinggi.

Sebagai contoh, Muhammad Zidan, penyerang Mesir, pada mulanya adalah seorang yang tidak mengendahkan solat, justeru Hassan tidak memilihnya. Namun, sebelum perlawanan menentang Brazil, Hassan memujuknya untuk solat dan menjelaskan tentang kepentingan solat kepadanya. Mulai saat itu, Zidan melaksanakan solatnya dengan teratur.

Daripada sumber lain (http://www.eramuslim.com/) pula, apa yang menarik mengenai skuad di bawah bimbingan jurulatih ini ialah mereka alan melaksanakan solat pada waktunya, bahkan jika sedang dalam latihan, mereka berkumpul di padang untuk melaksanakan solat berjemaah dan selepas itu menyambung sesi latihan.

Selain itu, sesetengah daripada kita pasti pernah mendengar nama Muhammad Abu Trika iaitu salah seorang bintang pasukan Mesir yang mencetuskan kesedaran masyarakat sedunia apabila melakukan sujud syukur selepas menjaringkan gol dan memakai baju menyokong Palestin. Aksi Abu Trika itu telah mengundang komentar positif daripada Mufti Kongo Syeikh Abdullah Mangala Luaba kerana menurutnya, aksi tersebut merupakan salah satu penyebab banyaknya warga Kongo memeluk agama Islam.

Menurut Mufti tersebut : "Didorong rasa ingin tahu, mereka datang kepada kami dan meminta kami menjelaskan mengapa hal ini dilakukan oleh pasukan Mesir dengan bersujud sewaktu selesai menjaringkan gol, kami jelaskan kepada mereka bahwa itulah sujud syukur kepada Allah Yang Maha Esa agar para pemain selalu mendapat berkat dan rahmat, dan Islam menganjurkan hal itu, mereka akhirnya banyak bertanya tentang Islam dan Syariah, dan kami jelaskan hal itu semua kepada mereka sehingga banyak dari mereka akhirnya menerima Islam dan masuk Islam."

Oleh itu, hal ini perlu diberi perhatian sewajarnya bagi sesiapa yang terbabit atau ingin terlibat dalam bidang ini (arena bola sepak). Tidak ada makna sesuatu anugerah di peringkat nasional hatta antarabangsa, andai peranan UTAMA kita sebagai daie tidak kita laksanakan meskipun ianya hanyalah usaha yang nampak kecik tetapi memberi impak yang sangat besar. Atau adakah kita hanya gah berlabelkan Islam di dalam perlembagaan atau di dalam MyKad sahaja?

Sekadar renungan bersama....

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks