Ahad, Januari 24, 2010

Anak itu amanah

Di sebuah sekolah kebangsaan...

Kisah 1
Ustazah : Kamu tak mengaji ke di rumah?
Murid A : Mak saya tak nak hantar saya pergi mengaji.

Kisah 2
Murid B : Ustazah, ada satu pagi tu saya ingatkan mak saya pergi bersenam, rupenye mak saya main game..

Kisah 3
Ustazah : Betul ke kamu pernah lari dari rumah?
Murid C : Betul (dengan muka sedikit tunduk)
Ustazah : Kenapa?
Murid C : Ayah saya panas baran. Dia akan pukul saya. Saya takut.


Kisah 4
Murid D : Ustazah, saya tak pernah solat jemaah sebab tak pernah pergi masjid?
Ustazah : Di rumah?
Murid D : Camne nak solat ustazah, ayah saya pun tak pernah solat. Solat jumaat pun tak pernah pergi.

Itulah antara senario yang benar-benar berlaku dan tidak mustahil ianya berlaku hampir di semua sekolah kebangsaan tidak kira di pedalaman mahupun di bandar. Melihat muka mereka yang begitu naif membuatkan aku merasa sangat kasihan dan terasa besarnya amanah yang perlu dipikul dalam mentarbiyah mereka untuk menjadi seorang muslim yang sebenar. Betapa jujurnya mereka dan pastinya itu bukanlah satu cerita rekaan semata-mata...Hakikatnya, proses pentarbiyahan ini akan menjadi agak sukar andai tidak mendapat kerjasama daripada ibu bapa dan masyarakat sekeliling. Fokusnya di sini adalah galakan dan bimbingan ibu bapa sejak mereka kecil sehinggalah meningkat dewasa.

Suka untuk aku berkongsi beberapa kisah/kata-kata teladan untuk tatapan dan renungan kita semua...

Teladan 1
Abul Laits As-Samarqandi meriwayatkan dengan sanadnya daripada Abu Hurairah r.a. berkata Nabi Muhammad SAW bersabda: "Hak anak yang harus dilaksanakan oleh ibu bapa ada tiga iaitu: Memilihkan nama yang baik ketika lahir; Mengajari kitab Allah SWT (Memberi didikan agama); Harus dikahwinkan jika telah dewasa."

Teladan 2
Seorang datang kepada Saidina Umar r.a. lalu berkata: "Puteraku ini durhaka kepadaku." Maka Umar r.a. berkata kepada anak lelaki itu: "Apakah kau tidak takut kepada Allah SWT? Engkau telah berbuat durhaka terhadap ayahmu, engkau tahu kewajipan anak untuk orang tuanya ......(begini dan begitu)." Lalu anak itu bertanya: "Ya Amirul Mukminin, apakah anak itu tidak berhak terhadap ayahnya?" Jawab Umar: "Ada hak yakni harus memilihkan ibu yang bangsawan, jangan sampai tercela kerana ibunya, harus memberi nama yang baik, harus mengajari kitab Allah SWT." Maka berkata anak itu: "Demi Allah, dia tidak memilihkan untukku ibuku, dia membeli budak wanita dengan harga 400 dirham dan itu ibuku, dia tidak memberi nama yang baik untukku, saya dinamai kelawar jantan dan saya tidak diajari kitab Allah SWT walau satu ayat." Maka Umar r.a. menoleh kepada ayahnya dan berkata: "Engkau telah durhaka kepada anakmu sebelum ia durhaka kepadamu. Pergilah engkau dari sini!"

Teladan 3
Abul Laits berkata: "Saya telah mendengar ayahku bercerita dari Abu Hafsh Alyaskandi seorang ulama di Samarqand ketika didatangi oleh seorang yang mengeluh kerana dipukul oleh anaknya hingga sakit. Abu Hafsh berkata: "SubhanAllah, apakah ada anak yang memukul ayahnya?" Jawab lelaki itu: "Benar, saya dipukul hingga sakit." Lalu ditanya: "Apakah kau tidak mendidik anakmu dengan adab dan sopan?" Jawab lelaki itu: "Tidak." "Apakah sudah diajari Al-Quran?" ditanya lagi. Jawab lelaki itu: "Tidak." "Lalu apakah pekerjaan anak mu itu?" "Anakku itu bertani," jawab lelaki itu. Abi Hafsh berkata: "Engkau tahu mengapakah dia memukul engkau?" Jawabnya: "Tidak." Abu Hafsh berkata: "Mungkin ketika ia sedang di atas himar menuju ke sawah ladang menyanyi dan bersiul sedang di kanan kirinya kerbau dan lembu dan di belakangnya anjing, tiba-tiba engkau menegur padanya, kerana ia mengira engkau itu lembu sedang mengganggu maka ia memukul engkau, sungguh beruntung dan ucapkan Alhamdulillah kerana ia tidak memukul kepalamu."

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks