Sabtu, Januari 30, 2010

Fitnah Dunia

Entri kali ini adalah sekadar secubit luahan rasa apa yang kupendam selama ini.Sebenarnya aku lebih berminat untuk memerhati sahaja apa yang berlaku.Namun, akhir-akhir ini terasa ingin berkongsi sedikit inzar khusus untuk DIRI SENDIRI yang bernama manusia.

Rasulullah s.a.w bersabda: Kelak akan menimpa umatku penyakit umat-umatku terdahulu, iaitu penyakit sombong, kufur nikmat, dan lupa diri dalam memperoleh harta dan bermegah-megah dengan harta. Mereka terjurumus dalam jurang kemenangan dunia, saling bermusuhan, saling iri dengki dan dendam sehingga melakukan kezaliman.
(Hadith Riwayat Al-Haakim)

Rasulullah s.a.w. pernah mengingatkan kita bahawa di akhir zaman nanti fitnah akan berlaku di mana-mana sahaja. 'Jahat'nya fitnah ini sehinggakan ianya dikatakan lebih teruk daripada membunuh. Akibatnya bukan sahaja pada jasad malah membawa kepada penyeksaan emosi dan segala-galanya bagi orang yang difitnah malah turut terkena tempiasnya orang-orang di sekelilingnya.

Sangat menyedihkan apabila seringkali kita sentiasa menceritakan perihal orang lain.. "Si polan itu ...sekian .... sekian... ","Betul ke dia macam tu?","Aku dengar die......","Ada orang bagitau yang die tu ....sekian.... tapi sebenarnya.....sekian...","Ye ke..ntah-ntah alasan die je","Eleh..die pura-pura je tu"..... Malah lebih berat tuduhan lagi sehingga mengeluarkan kata-kata seperti 'sesat','futur','munafiq' dan lain-lain yang menyesakkan telinga.

Apa yang paling PENTING di sini...BETULkah dakwaan, cerita atau kata-kata kita yang dilemparkan kepada mereka? Andai sememangnya ianya betul sekalipun, siapakah kita untuk menghukum mereka? Melabelkan itu dan ini. Baik sangatkah kita? Dijaminkah kita di kalangan mereka (para sahabat) yang dijanjikan syurga? Sempurnakah kita daripada sebarang khilaf dan kesilapan? Sekiranya dakwaan itu hakikatnya tidak benar, maka memang layak untuk kita tergolong di kalangan orang-orang yang zalim.Na'uzubillah.

Aku sangat sedih apabila orang-orang yang berjuang di jalan Allah difitnah, dihina, disindir dan dituduh bukan-bukan sedangkan orang yang memfitnahnya sangat 'jauh' taraf keilmuan mereka berbanding orang yang difitnah. Pengalamanku sendiri apabila suatu ketika, di dalam satu pertemuan bersama beberapa orang rakan, timbul isu mengenai seseorang individu yang dikatakan 'itu' dan 'ini'..walhal mereka tidak tahu yang aku sangat-sangat mengenali orang yang diceritakan itu. Tetapi aku mengambil sikap berdiam diri untuk mendengar apa yang inigin diperkatakan, sangat menyedihkan apabila cerita itu disebarkan hanya melalui perkhabaran dari mulut ke mulut bukan melalui pengalaman sendiri atau kajian realiti. Astaghfirullah al-'azim. Kukira sangat berat tuduhan tersebut.

Jika ditanya pengalaman diri sendiri, aku juga tidak dapat lari daripada menjadi bahan fitnah itu sendiri walaupun ku cuba elak sebaik mungkin. Aku merasakan perbuatan 'berdiam diri' itu lebih baik apabila menghadapi ujian ini. Alhamdulillah, sememangnya kebenaran pasti akan tertegak andai kita bersabar dan menyerahkan segalanya kepada Allah. Itu semua ku alami sendiri apabila orang yang memfitnahku akhirnya termalu sendiri dan ada juga yang memberi alasan 'tidak tahu menahu' walhal ianya telah jelas dari awal lagi. Rasa lucu pun ada juga...

Bukan niat untuk menceritakan mengenai hal orang lain. Apa yang terjadi pada diriku hanya sekadar perkongsian malah aku juga tidak pernah berdendam pada sesiapa yang pernah memfitnahku kerana mereka juga sama seperti aku, MANUSIA yang tidak pernah lepas daripada sebarang kesilapan. Namun, andai aku juga melakukan kesilapan, teguran dan bimbingan sangat dialu-alukan. Pesanan buat diriku dan pembaca sekalian, pahala kita yang sedikit ini janganlah kita 'sedekah'kan lagi pada orang lain..Islam memerlukan kita untuk bersama-sama memperjuangkannya di seluruh dunia tanpa sebarang permusuhan dan hasad dengki.

Cukuplah sehingga saat ini sahaja kita menceritakan mengenai hal orang lain sebelum kita menyelidikinya terlebih dahulu. Semakin banyak ilmu kita, bukan beerti kita sudah cukup hebat untuk mengkritik orang lain. Semakin banyak amal dan dakwah kita, bukan beerti kita boleh mengkritik usaha kecil orang lain. Malah jika kita selidiki sirah lalu, orang-orang alim tidak pernah berasa bangga dengan apa yang mereka miliki dan usahakan, malah mereka berasa amal mereka sangat sedikit berbanding orang lain.

Alfana : Sentiasalah ber'husnu zhan' dengan orang lain...Sama-samalah kita berdoa agar sentiasa tergolong di kalangan mereka yang tidak terpedaya dengan tipu daya syaitan yang 24 jam akan cuba mencari ruang untuk melalaikan hati kita dan menjerumuskan kita ke lembah dosa.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks