Ahad, November 14, 2010

Hari Arafah

Alhamdulillah segala puji selayaknya bagi Allah..selawat dan salam buat junjungan Rasulullah SAW..

Melalui berita yang didengari, para jemaah haji akan mula bertolak untuk wuquf pada keesokan hari. Apa itu wuquf? Waktunya? Boleh rujuk sini.

Sebuah hikayat menceritakan bahawa sebahagian orang soleh berkata : Aku melihat seorang lelaki semasa berada di Mekah membaca :
"Ya Allah,dengan hak (keberkatan) orang yang berpuasa pada hari Arafah, janganlah Engkau haramkan daku daripada mendapat pahala hari Arafah."

Aku bertanya padanya tentang doa tersebut. Lalu dia memberitahu : Ayahku berdoa dengan doa ini.Setelah dia meninggal dunia, aku bermimpi menemuinya, lalu aku bertanya:

"Apakah yang telah Allah lakukan ke atasmu, wahai ayahku?"

Jawabnya : "Allah telah mengampunkan dosaku dengan doa ini. Ketika aku diusung ke kubur, datang kepadaku suatu cahaya, lalu dikatakan kepadaku : "Ini adalah pahala hari Arafah, sesungguhnya kami telah memuliakanmu dengannya."

Rujukan : Syeikh Muhammad ibn Ismail al Fatani, al Bahjah al Mardiyyah H: 140-142 & Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin , Amalan Bulan Zulhijjah H: 25-26


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks