Rabu, September 29, 2010

Corakan di 'kain putih'

Rasulullah s.a.w. bersabda : Lahirnya seorang anak itu dengan keadaan fitrah suci bersih. Kedua ibu bapanyalah yang membentuknya menjadi yahudi, nasrani atau majusi. Sebagaimana binatang ternakan melahirkan anaknya (dengan sempurna kejadian dan anggotanya), adakah kamu lihat hidung, telinga atau mana-mana bahagian anggotanya terpotong?
-Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a-

Muqaddimah
Ya, kanak-kanak itu sememangnya mengikut acuan ibu bapanya dan pendidikan yang diterima sejak kecil. Tidak mustahillah jika pendidikan awal kanak-kanak sangat diambil penekanan yang sewajarnya. Antara buku yang sesuai dibaca ialah Tarbiyatul Awlad karya Abdullah Nasih Ulwan.

Bukan untuk bercerita panjang mengenainya cuma aku ingin berkongsi sedikit coretan hidup berkisar mengenai topik ini. Sejak akhir-akhir ini sengaja ku letakkan gambar seorang muslim yang merupakan adik sepupuku yang agak rapat denganku. Bukan sebarangan gambar lelaki yang boleh muncul dalam profile ku seandainya si dia tidak penting padaku.


Syamil Mukhriz
Itulah namanya. Anak bongsu daripada dua beradik. Sejak kecil kerenahnya sangat menghiburkan hati walaupun waktu kecil agak sukar juga mengambil hatinya...tapi aku la yang paling awal akan dapat menawan hatinya. Kerenahnya itu juga membuatkan aku dan kak long rindu untuk bertemunya. Rutin setiap kali menjelang Hari Raya Eidulfitri, Syamil dan abangnya Shahir Najmi akan ditinggalkan kedua ibu bapa mereka kepada keluarga kami disebabkan tuntutan tugas yang tidak dibenarkan bercuti ketika musim perayaan. Namun disebabkan sudah kecil dibiasakan begitu, tiada masalah bagi mereka untuk tinggal bersama kami. Tiada sebarang tangisan rindu pada mak ayah, rengekan mengada-mengada atau sebagainya..mereka sangat pandai berdikari.

Kenangan Puasa 1431H
Sahur pertama di kampung. Sangat mudah untuk mengejutkan adik (panggilan untuk Syamil) dan abangnya. Sekali kejut sahaja mereka sudah bangun dan ke bilik air. Adik sahur nasi bersama kami tapi abangnya hanya meminta roti. Rupa-rupanya mereka berdua biasanya sahur roti sahaja di rumah (macam orang putih pula...) ya, adik tanpa sebarang kerenah hanya menyuap nasi sehingga licin sepinggan.
"Dik, dah niat puasa lom?" peringatanku pada Syamil. "Dah" jawabnya sambil mula membaringkan diri semula. "Aik, takkan nak tidur dah. Subuh tak lama lagi, dah tidur nanti liat pula nak bangun" "Adik tak tidur la...baring je..." helahnya."Tu..kak ngah duk atas kerusi dengan bantal, nak tidur ek?" "Mana ada la..." pandai betul dia nak 'kene'kan aku pula..satu inzar pada diri juga agar tak terlena. "Dik, azan subuh dah. Bangun...tak baik baring masa azan" ingatku dan sekilas pantas dia bangun menuruti. "Jom solat dulu...pastu boleh tidur balik kalau mahu" pesanku...sian pula melihat matanya seolah-olah menahan mengantuk. Syamil dan abangnya berwudhu' lantas menunaikan solat subuh berjemaah di rumah sahaja. Si abang menjadi imam dan syamil mengikuti sebagai makmum. Pada usia abang yang sudah 11 tahun dan si adik 7 tahun, mereka sudah sedar kepentingan solat berjemaah tanpa perlu disuruh.

Kenangan lalu
Teringat kisah setahun yang lepas...ketika itu aku menyuruh mereka solat berjemaah buat kali pertama..si abang teragak-agak namun si adik 'slamber' sahaja..
"Abang, cepatla...abang azan" kata Syamil. "Eh...adik la azan. Abang kan imam" celahku mengingatkan. Syamil azan dengan penuh yakin dan aku betulkan sekadar perlu. Solat pun bermula.. 2 minit berlalu...si abang tak takbir-takbir lagi. Syamil sesekali meninjau abangnya dari belakang. Agaknya dalam hati 'nape la abang aku ni tak mula-mula lagi'... Aku pun musykil juga lantas bertanya pada si abang, "Kenapa tak mula lagi?" "Abang tak yakin boleh jadi imam" luah Shahir. "La abang ni...Biar adik jela jadi imam...." tingkah si adik. "Eh..tak boleh. Abang dah sunat, adik belum. Lagipun abang lagi layak jadi imam." nasihatku pada Syamil. Kene jaga status si abang juga."Tak pe, abang cuba dulu" ku beri semangat. Alhamdulillah, akhirnya solat mereka selesai jua.

bersambung siri berikutnya...



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks