Sabtu, September 05, 2009

يا الله وسبحان الله

Ketika baca quran secara bersendirian, seorang nenek yang mahu beredar keluar menegurku sambil tersenyum (sebelumnya memintaku menjaga begnya)

Nak, baca quran tu "kuat" (xpasti) sikit, lebih baik

lebih kurang begitula bunyinya, aku pun tak berapa ingat sangat..tp yang pasti masa tu aku terpinga sekejap..samada kene baca kuat agar boleh didengari sekitar masjid(seperti seorang pakcik tu lakukan) atau disuruh berlagu(taranum) dalam bacaan..yela, aku nak baca kuat2 takut menggangu jemaah lain..nak bertaranum, xmahir. Pepun, ku rasa selesa dengan teguran nenek tu..walaupun xpasti kehendaknya..hehe

Lepas solat asar pula, selepas bersamalan, seorang makcik menegur
- Pernah mengajar di Sa'idiyyah ke? **Maahad Tahfiz Assaidiyyah: tempat ku berkhidmat pada tahun lepas
- Ya, saya


Erk, terkedu sebentar..rupa-rupanya ummi/ibu salah seorang anak muridku (skrg kat DQ..mabruk).Ingat juga akak (bertukar panggilan) ni rupaku yg xseberapa ni..kak tu cam dari awal kehadiran kami..terserempak zohor tadi, tp sebab aku nak sibuk angkat barang, jadi xperasan. Akak tu pula lepas asar, baru berani menegur utk menguatkan keyakinannya. Bual punya bual,rupanya suami kak tu (ayah anak muridku, kupanggil ustaz) akan buat program tadarus dan qiamullail malam..subhanallah..baru sebentar tadi aku rasa macam xde event besar di sini.alhamdulillah..terkabul juga impian.Biasanya masjid-masjid buat qiamullail pada 10 malam terakhir..tp aku xkisah,kalo xde pun..buat dengan family je..tp kalo berjemaah ramai, lg best. alhamdulillah..moga memberi motivasi dalam meningkatkan amal ibadah di bulan mulia ini.

Catatan : sebenarnya perancangan asal nak datang masa 1 ramadhan aritu tp disebabkan ada hal lain terpaksa ditangguhkan..rupa-rupanya perancangan Allah itu yang terbaik

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks