Rabu, September 09, 2009

Anugerah Lailatul Qadar

Allah Taala menganugerahkan kepada umat Muhammad SAW dengan Lailatul Qadar, iaitu suatu malam yang lebih baik daripada seribu bulan dan suatu anugerah yang tidak diberikan kepada umat-umat yang lain.Diriwayatkan oleh al Dailami daripada Anas RA(marfu'):
Sesungguhnya Allah menganugerahkan kepada umatku Lailatul Qadar dan tidak diberikannya kepada sesiapa pun sebelum mereka.
Sebab-sebab penurunan Surah Al-Qadr :
Sebahagian ulama' menceritakan bahawa sebab diturunkan ayat ini ialah pada masa dahulu, seseorang tidak dinamakan abid (ahli ibadah) sehinggalah ia beribadah kepada Allah selama 1000 bulan, 83 tahun, 4 bulan. Maka Allah mengurniakan kepada umat Muhammad SAW ibadah semalam lebih baik daripada ibadah 1000 bulan.
Abu Bakar al Warraq berkata : Pemerintahan Nabi Sulaiman AS selama 500 bulan dan pemerintahan Zulqarnain selama 500 bulan. Maka pemerintahan mereka berdua ialah selama 1000 bulan. Namun demikian Allah menjadikan beramal pada malam Al Qadar bagi orang yang memperolehinya adalah lebih baik daripada pemerintahan mereka selama 1000 bulan itu.
Imam Malik menyatakan dalam al Muwattho' daripada riwayat Ibnu al Qasim dan lain-lainnya: Aku mendengar daripada seseorang yang aku percayai berkata : Sesungguhnya Rasulullah SAW diperlihatkan kepadanya akan umur umat-umat sebelumnya. Baginda mendapati umur umatnya adalah pendek dan tidak mampu untuk sampai ke tahap amalan yang mampu dicapai oleh umat sebelumnya yang mempunyai umur yang panjang. Maka Allah mengurniakan kepadanya Lailatul Qadar yang dijadikan lebih baik daripada seribu bulan.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Nak Kenal Lagi??

Emel = alsalsabil@hotmail.com
YM = zanjabil27@yahoo.com
FS = laislamic@yahoo.com

Great Morning ©  Copyright by RaUDhaH Al-BaAn | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks